بارداری ،زایمان ،نوزادی ،کودکی ،نوجوانی

اطلاعات و آموزشهای دوران بارداری تا پس از زایمان ، مراقبتهای نوزاد و کودک

بارداری ،زایمان ،نوزادی ،کودکی ،نوجوانی

اطلاعات و آموزشهای دوران بارداری تا پس از زایمان ، مراقبتهای نوزاد و کودک

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۹۵، ۲۱:۲۹ - مهسوو
    قشنگن

انواع کالسکه های موجود در بازار (ایران و جهان)

کالسکه سنتی Traditional Stroller

این طبقه بندی تمام اشکال مختلف از سیستم های سبک مسافرتی که وزنی کمتر از 9 کیلوگرم دارند (البته در صورت نصب کریر روی آنها تا 11.5 کیلوگرم هم وزنشان بالا می رود) تا مدل هایی که 16 کیلوگرم یا بیشتر وزن دارند را شامل میشود. اگر یک کالسکه قدیمی دوقلو می خرید وزن آن می تواند به 18.5 کیلوگرم هم برسد. کالسکه های وزین، حجیم تر اما محکمتر، پایدارتر و جادارتر هستند. بعضی از مدل ها دارای تشک های دوبل، پشتی قابل مسطح شدن تا 180 درجه ، فنر های جاذب شوک بر روی تمامی چرخ ها ، و بسیاری ویژگی های دیگر هستند در حالی که بعضی انواع دیگر کالسکه ، لخت و استخوانی هستند. اکثر این نوع کالسکه ها ، با دوحرکت بسته میشوند و با یک حرکت یک دست باز میشوند .

نقاط فوت

بسیاری از آنها سبک و راحت هستند. ممکن است ویژگی های بیشتری نسبت به کالسکه های سبک سایبان دار ،مثل سینی غذا و سبد جادار ، گیره کیف ، گیره شیشه شیر و بطری آب و ...داشته باشند. برخی از آنها کریر های قابل تبدیل به صندلی ماشین دارند ، و زیر پایی قابل تنظیم دارند برای آویزان نبودن پای نوزاد و یا لیز نخورتن نوزاد به بیرون از ناحیه پایین پا . علاوه بر قابلیت اتصال کریر ، پشتی بعضی دیگر کاملا تخت می شود بنابراین می توانید مانند یک تخت متحرک از این کالسکه برای کودک از همان روزهای بدو تولد استفاده کنید.

نقاط ضعف

مدل های سنگین تر ، جابه جایی و حمل شان دشوار است. لذا شما به یک کریر نیاز خواهید داشت تا کودک شما بتواند با امنیت کامل سوار ماشین یا تاکسی شود. چرخ های کوچک در بعضی مدل ها ممکن است به خوبی در مسیر های ناهموار و یا سنگ فرش ، کار نکنند. فضای فشرده برخی مدل های سبکتر ممکن است کودک 2-4 ساله را در تنگنا قرار دهد، بخصوص زمانی که لباس های حجیم زمستانی به آنها می پوشانند.

 

کالسکه کومبو  Combo

این نوع کالسکه ترکیبی است ، که شاسی آن چارچوب کالسکه مانند چرخ دار است. بعضی مدل ها شامل همه چیز می شوند. برای سایر مدل ها ممکن است نیاز به خرید سایر قسمت های متنوع داشته باشید و کالسکه را با توجه به نیازتان متناسب سازی کنید. برای یک نوزاد ممکن است بتوانید (کریر) صندلی ماشین را مستقیما به شاسی وصل کنید یا شاید با یک آداپتور که ممکن است لازم باشد برای آن جداگانه پرداخت کنید. سبد حمل (Carrycot) قابل اتصال یک مورد انتخابی دیگر برای نوزادان است و می تواند در مدل های بسیاری خریداری شود. برای نوزادان 0-6 ماه بسیار مناسب و شاسی همراه آن مانند یک تخت متحرک می شود و معمولا کمربند ایمنی ندارد. نشیمنگاه معمولی آخرین قسمت سیستم کالسکه کومبو است. بعضی مدل های قابلیت جابجایی دسته و یا نشیمنگاه دارند بنابراین کودک می تواند رو به جلو یا رو به عقب و روبروی کسی که او را هل می دهد، بنشیند. اگر کالسکه ای با تایرهای بادی دارید، اطمینان یابید که فشار باد تایرها نرمال است و ابزار تعمیر ، تلمبه مخصوص و تیوپ اضافی همراه دارید.

نقاط قوت

درست مانند برخی کالسکه های قدیمی یا سرویس های چند پارچه کالسکه (Travel Systems ) ، میتوانید از نوزادی از این نوع کالسکه ها استفاده کنید درصورتیکه علاوه بر شاسی ، کریر یا سبد حمل (Carrycot) یا نشیمنگاه کاملا مسطح شونده خریداری نمایید.  می توانید از این کالسکه از همان بدو تولد کودک استفاده کنید تا سنین کودکی استفاده کرد چون بسیاری از کومبوها می توانند کودک تا وزن 18 کیلوگرم را حمل کنند. بنابر این برای کودک فرزند خود به خرید کالسکه دیگری نیاز نخواهید داشت. بعضی کومبوها به عنوان یک بسته کامل با شاسی، یک سبد خرید روپوش دار ، چتر ، سایه بان و ...  به فروش می رسند اما در مورد برخی دیگر باید لوازم جانبی را جداگانه تهیه کرد.

نقاط ضعف

کالسکه های کومبو عموما گران قیمت هستند و در هر صورت شما نیاز خواهید داشت که یک صندلی ماشین مستقل نیز خریداری کنید. گاهی لازم میشود آداپتور کریر و یا آداپتور صندلی کودک در ماشین را نیز جداگانه بخرید. بعضی اوقات لوازم جانبی مثل پوشش ضد باران، پمپ تایر، فشارسنج، سبدخرید زیر صندلی و ابزار و تجهیزات تعمیرات مشمول بسته پیشنهادی نمیشود و باید جداگانه خریداری شود البته گاهی اوقات هم شامل بسته پیشنهادی میشود. ابزارهای نگهداری شامل آیتم هایی مثل اسپری سیلیکون برای حفظ چرخ ها از صدای جیر جیر یا پمپ هواست.

 

کالسکه سایبان دار Umbrella Stroller

این کالسکه های سبک اغلب دارای دسته های عصایی شکلی هستند که کمک میکند به راحتی بسته  شوند. این کالسکه ها برای مسافرتهای کوتاه یا سفرهای کوتاه درون شهری برای کودکانی که میتوانند بنشینند، بسیار مناسب هستند. بعضی از آنها اخیرا قابلیت نصب کریر روی آنها را نیز پیدا کرده اند. البته ممکن است به یک آداپتور نیاز باشد که در اینصورت آنرا دارند .

نقاط قوت:

آنها سبک وزن و راحت هستند. به راحتی جمع می شوند. مدل هایی نیز هستند که نشیمنگاه آنها کاملا تخت میشود. برخی از آنها نیز قابلیت نصب کریر را دارند.

نقاط ضعف:

سایز فشرده بعضی کالسکه های سایبان دار ممکن است برای برخی کودکان تنگ و کمجا باشد؛ بخصوص زمانی که لباسهای زمستانی و پرحجم به تن داشته باشند. از آنجایی که اکثر اوقات کمک فنر و تشک دوبل ندارند، برای نوزادان تا 6 ماه مناسب نیستند. این نوع کالسکه ها به ندرت کاملا تخت می شوند و پشتی برخی اساسا ثابت هستند.

 

مجموعه های چند پارچه مسافرتی  Travel System

سیستم مسافرتی شامل یک کریر (صندلی ماشین نوزاد)، پایه صندلی ماشین و یک کالسکه است.

نقاط قوت

مثل یک صندلی نوزاد همراه با اسکلت حامل، یک سیستم مسافرتی به شما این امکان را می دهد که یک کودک خوابیده در صندلی را بدون بیدار کردنش از داخل ماشین به داخل کالسکه ببرید. بعضی از آنها این امکان را دارند که نشیمنگاه آنها در زمان نوزادی کاملا برداشته شود و کریر به تنهایی روی آنها نصب و محکم شوند که در اینصورت فضای کمتری را در ماشین و منزل اشغال میکنند.در برخی دیگر نیز نشیمنگاه عادی که معمولا از 9 ماه به بعد قابل استفاده است ، در نوزادی کاملا تخت شده و کریر روی آنها به دسته ها چفت میشود. . بنابراین می توانید از آنها به عنوان کالسکه ای با قیمت به صرفه استفاده کنید. زمانی که کودک شما بتواند بنشیند، دیگر نیازی به نصب کریر روی آنها نیست و می تواند روی صندلی کالسکه با پشتی راحت بنشیند. عموما سیستم های مسافرتی از لحاظ قیمتی ، به صرفه هستند.

نقاط ضعف

مثل سایر انواع کالسکه ها، سیستم های مسافرتی می توانند سنگین وزن و جاگیر باشند.

 

چهار چرخ حامل نشیمنگاه و کریر  Seat-carrier frame

یک چارچوب سبک چرخ دار که میتوان هم نشیمنگاه عادی روی آن سوار کرد و هم یک کریر را مستقلا روی آن نصب نمود. این نوع چهارچرخ ها معمولا به کمک آداپتورهایی بیش از یک برند و یا یک مدل کریر را میتوانند روی خود بپذیرند. (درحالی که بعضی فقط صندلی های کودک خودشان را میپذیرند) این ابزار به شما این امکان را میدهد که کودکتان را به پیاده روی ببرید درحالی که هنوز در کریر (صندلی مخصوص ماشین) است و حتی ممکن است خواب باشد ، بدون اینکه از خواب بیدار شود .

نقاط قوت

فشرده، سبک و ارزان قیمت هستند. زمانی که کودک یا نوزاد را از صندلی ماشین از ماشین به روی چارچوب می برید، کمتر امکان دارد بیدار شود.

نقاط ضعف

وقتی کودک بزرگتر از صندلی ماشین می شود(1سال و بیشتر، بستگی به کودک دارد) دیگر نمی توان از آن بعنوان یک کالسکه استفاده کرد.

 

کالسکه دوقلوی پهلو به پهلو "سایدبای ساید" Side-by-side stroller

کالسکه های دوقلوی پهلو به پهلو شامل دو نشیمنگاه کاملا مستقل هستند که در یک چارچوب واحد قرار گرفته اند . ویژگی های کالسکه دوقلو مشابه مدل های یک نفره است. این نوع کالسکه راحت ترین نوع برای حمل کودکان تقریبا هم وزن مثل دوقلوهاست. برای آن مدل هایی که نشیمنگاهشان کاملا تخت میشود، هر صندلی به طور جداگانه می تواند تنظیم شود. می توانید با متصل کردن دو کالسکه سایبان دار ساده با یکسری پیچ و تسمه مخصوص که گاهی در فروشگاه های مخصوص کودکان در دسترس هستند، کالسکه دوقلو خودتان را بسازید اما نباید از آنها استفاده کنید مگر اینکه توسط تولید کننده توصیه شود. اگر از آنها استفاده می کنید فقط دو کالسکه از یک مدل را با هم یکی کنید. با دقت آنها را وصل کنید و تسمه ها را مدام را بررسی کنید.

نقاط قوت

زمانی که دو کودک دوقلو را جابه جا و حمل می کنید یک مدل دوقلو نوعا راحت تر از یک کالسکه دو نفره "دوپشته" قابل استفاده در زندگی روزمره میباشد. روی بعضی مدل های دوقلو میتوان کریر نصب کرد و در مورد برخی مارکهای دیگر تنها روی یکی از نشیمنگاهها میتوان کریر نصب کرد. البته این مدلها همچنان خوب هستند اگر یک کودک تازه متولد شده و یک کودک بزرگتر دارید. اکر برای نوزادان دوقلو خرید می کنید و یک کالسکه دوقلو می خواهید، بدنبال کالسکه ای باشید که هر دو صندلی آن مستقلا کاملا تخت شود و امکان بستن پاها برای هر دو صندلی وجود داشته باشد.

نقاط ضعف

اگر کودکان با وزن های متفاوت در این کالسکه سوار شوند، کالسکه به یک سمت منحرف می شود. جمع و تا کردن کالسکه دوقلو ممکن است به فضای بیشتری نسبت به کالسکه تک نفره بگیرد. روی هم رفته تولیدکنندگان ممکن است بیان کنند که این کالسکه باندازه کافی جادار و در عین حال جمع و جور استکه از یک درگاه استاندارد بیرون رود اما هنوز واقعا جابجا کردن آنها دقت بیشتری میخواهد و گاهی ممکن است برخی مدلها و مارکها برای بعضی درگاه ها یا درب های آسانسورها و ورودی پله برقی ها مناسب نباشند.

 

کالسکه دو نفره دوپشته "تاندم"  Tandem

در این کالسکه ها یک صندلی مستقیما پشت صندلی دیگر است. عرضی یکسان با کالسکه های تک نفره دارند و متناسب با درگاه ها و راهروهای فروشگاه ها هستند. اما در حالی که صندلی عقب می تواند در بعضی مدل ها کاملا تخت شود، صندلی جلو معمولا نمی تواند تخت شود چون با محدود شدن فضای صندلی پشتی روبرو است. بعضی از کالسکه های دونفره را می توان طوری تنظیم کرد که دو کودک رو در روی هم قرار گیرند. سایر مدل ها صندلی استادیومی دارند که به کودک پشتی اجازه می دهد که جلویش را ببیند. می توانید کالسکه های دوپشته ای را بیابید که سه کودک را نگه می دارند.

نقاط قوت

کالسکه های دونفره متناسب با درگاه ها و درب های استاندارد آسانسورها هستند و راحت تر از کالسکه های دوقلو هستند. کالسکه های دونفره تاشده تنها کمی فضای بیشتر نسبت به کالسکه های سایز متوسط استاندارد اشغال می کنند. بعضی مدل های کالسکه دونفره یک صندلی کودک مخصوص ماشین یا هر دو را می پذیرند (اما قبل از اینکه آن را بخرید، بررسی کنید که کدام مارک های صندلی کودک مخصوص ماشین روی آن قرار می گیرند).

نقاط ضعف

هدایت و راهبری می تواند دشوار باشد. گاهی به سختی و با مزاحمت برای اطرافیان می توان از حواشی پیاده روها و فضاهای عمومی رد شد. بعضی مدل ها جاپای کمی برای کودک عقبی دارند . آنها اغلب سنگین هستند و اگر جثه کوچکی دارید، احتمالا هدایت آنها برای شما دشوار است.

 

کالسکه ورزشی Jogging Stroller

این نوع کالسکه ها 3چرخ و برای دویدن والدین به همراه کودک و یا پیاده روی سریع آنها طراحی شده است و این امکان را می دهد درحالی که می دوید یا سریع پیاده روی میکنید، کالسکه را هل دهید. یک ترمز دستی برای کاهش سرعت دارند و علاوه براین یک پدال ترمز پایی در پایین و همچنین لاستیک های پرشده از هوا دارد. چرخ جلویی می تواند ثابت باشد (برای دویدن یا راه رفتن روی سطوح ناهموار) یا چرخان تا 360 درجه ، با قابلیت قفل شدن طوری که بتوان میزان چرخان بودن آن را تنظیم کرد (با قابلیت مانور بهتر در سطوح هموارتر). دسته کالسکه کمی بلند تر و بالاتر طراحی می شود برای اینکه به پاهای دونده فضای بیشتری بدهد تا پایش به چارچوب کالسکه نخورد و آسیب نبیند. در این نوع کالسکه ها یک تسمه وجود دارد ( برای نصب روی مچ دست و کالسکه در تمام زمانی که با کودک می دوید) که کالسکه را از رها شدن و یا منحرف شدن در صورت بروز حادثه ای برای دونده ، حفظ می کند. در بعضی برندها چرخ بزرگ جلویی همیشه ثابت و غیر قابل چرخش است.

بعضی تولیدکنندگان معتقدند که یک کودک از 8 هفتهگی به بعد می تواند در یک کالسکه ورزشی سوار شود در حالی که والدینش می دوند. اما مشاوران پزشکی ما می گویند که باید کودک حداقل یکساله باشد. ما توصیه می کنیم که چرخ جلویی کالسکه ورزشی در هنگام دویدن بخاطر مسائل امنیتی باید در حالت غیر چرخان قفل شود.

نقاط قوت

کالسکه های ورزشی برای دویدن و راه رفتن در جاده ، جنگل ، لب ساحل و ...مورد استفاده قرارمی گیرند. لاستیک های بزرگ و پرشده از هوا یک سواری نرم و راحت ایجاد می کنند و دسته های بلند و مرتفع ،هل دادن کالسکه را آسان می کنند. اکثر کالسکه های ورزشی ممکن است مدت طولانی تری نسبت به کالسکه های قدیمی به کار آیند چون می توانند کودکان سنگین وزن را در خود جای دهند (بسیاری از شرکت ها کالسکه های ورزشی حتی 2 نفره با محدوده وزنی 40 تا 60 کیلوگرم ارائه می کنند).

نقاط ضعف

قبل از اینکه یک کالسکه  ورزشی بخرید به دقت به ان به عنوان تنها کالسکه تان توجه کنید. چرخ جلویی ثابت برای دویدن خوب است اما ممکن است مانور در موقعیت های روزمره را دشوار سازد. چون 3 چرخ دارد، زمانی که از حواشی پیاده روها رد می شود، ثبات ندارد.بخصوص اگر چرخ در حالت چرخان باشد یا اگر یک کودک تلاش کند که کنار کالسکه بالا رود و وارد آن شود. کالسکه های ورزشی اغلب بزرگ و سنگین هستند. ممکن است نیاز داشته باشید که چرخ ها را جدا کنید تا کالسکه در صندوق عقب ماشین تان جای گیرد. لاستیک های پر شده از هوا و از نوع  لاستیک های دوچرخه ای پنچر می شوند و نیاز به باد کردن آنها با پمپ دوچرخه یا پمپ های گاز است. اگر با چگونگی نصب لاستیک های دوچرخه ای و اهرم قفل کننده آشنایی ندارید، ایده خوبی است که به سراغ شخصی در دوچرخه فروشی یا فروشگاه بروید و اطمینان یابید به درستی نصب شده اند و به شما نشان دهند چگونه این کار به درستی انجام می شود.

 

کالسکه های شاسی بلند (مناسب برای همه سطوح) All-terrain Stroller

این کالسکه ها ( بعضی با طراحی 3 چرخ، برخی با طراحی های سنتی که تقویت شده اند) به شما این امکان را می دهند که کودکتان در سطوح مختلف به راحتی و آسودگی هل دهید. کالسکه های شاسی بلند ظاهری ضمخت و نیرومند دارند. در حالی که مدلهای 3 چرخ ظاهری مانند کالسکه های ورزشی دارند، از کالسکه های شاسی بلند نباید برای دویدن استفاده کرد مگر اینکه کتابچه راهنمای کاربر تصریح کند که به طور خاص می توانند (خریداران ما کالسکه هایی را در فروشگاه ها دیده اند که در بخش کالسکه ورزشی هستند اما برای دویدن نیستند، اطمینان یابید و جعبه و دستوالعمل ها را به دقت برای موارد استفاده توصیه شده بررسی کنید). همه آنها چرخ جلویی دارند که برای مانور بهتر روی سطوح صاف می چرخد اما برای روی سطوح ناهموار برای ثابت و محکم نگهداشتن کالسکه، می تواند قفل شود. بجز مواردی استثنایی ، تمامی کالسکه های شاسی بلند برای نوزادان زیر 6 ماه مناسب نیست. بنابراین ممکن است یک نشیمنگاه جداگانه مناسب نوزاد داشته باشند یا بتوانند کریر را در خود جای دهند.

All Train Stroller

نقاط قوت

برای استفاده در مسیرهای نا هموار خوب هستند و یک سواری نسبتا آرام در طول مسیرهای پر از دست انداز، جاده ها و پیاده روهای ناهموار فراهم می کنند. با وجود اینکه تمام کالسکه شاسی بلند مجهز به لاستیک های پرشده از هوا نیستند، انواعی که هستند، سواری راحتتری ارائه می دهد. بعضی از کالسکه های شاسی بلند می توانند کودکان سنگین وزن را بهتر از سایر مدل ها بجهت فضای بیشتر یا طراحی محکم تر، در خود جای دهند چون بعضی بچه های بزرگتر که به طور عادی سوار کالسکه نمی شوند، ممکن نیست در پیاده روی های طولانی و گردش آنها را بغل کنند. بعضی شرکت ها کالسکه های شاسی بلند دونفره یا سه نفره با محدوده وزنی بالاتر 40 تا 60  کیلوگرم ارائه می دهند.

نقاط ضعف

طرح های سه چرخ ممکن است ناپایدار باشند زمانی که کالسکه ها را از پیچ های پیاده رو یا دست اندازها رد می کنیم ،اگر چرخ گردان قفل نباشد. بسیاری از کالسکه های شاسی بلند برای نوزادان کوچکتر از 6 ماه اغلب مناسب نیستند. آنها اغلب بزرگ و سنگین هستند. گاهی باید چرخ جلویی یا حتی عقبی بعضی مدلها را برداشت تا در صندوق عقب ماشین جا شوند. توجه داشته باشید که اگر کالسکه شاسی بلندی که انتخاب می کنید، لاستیک های پرشده از هوا دارند، ممکن است پنچر شوند و نیاز دارند که با پمپ دوچرخه یا پمپ گاز پرشوند.

 

کالسکه درشکه ای Carriage

این مدل ها یادبودی از مدل قدیمی انگلیسی کالسکه بچه است و فضای خواب صاف و کافی برای نوزادان ارائه می دهد. ممکن است چرخ ها و پره های بزرگ داشته باشند که می توانند جدا شوند. اگر می خواهید کودکتان در کالسکه خود هنگام جابجایی در یک سطح صاف دراز بکشد، همچنین مدلهای ارزان قیمت تر یک کالسکه کومبو را مد نظر قراردهید که یک سبد حمل نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر یک نشیمنگاه عادی که پس از رشد کودک از نوزادی ، قابل استفاده باشد.

نقاط قوت

برای نوزادان به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد و برای خواب نوزاد بسیار مناسب هستند. چرخ های بزرگ و ظاهری سنتی و قدیمی دارند . تولید کننده های کمی وجود دارند که نشیمنگاههایی تولید میکنند که بر روی چارچوب این نوع کالسکه سوار میشود و میتواند مورد استفاده قرارگیرد.

نقاط ضعف

این مدل چندان قابل حمل نیستند. با چرخ های بزرگشان، تقریبا حمل آنها در وسایل حمل و نقل عمومی یا وسیله نقلیه شخصی غیر ممکن است و به هر حال به یک کریر به عنوان صندلی ماشین نیاز دارید. کالسکه های بچه قدیمی معمولا تبدیل به کالسکه عادی نمی شوند و معمولا 1000دلار یا بیشتر هستند. مشتریان اقبال چندانی به آنها ندارند و تولیدکنندگان کمی آنها را تولید می کنند.

نظرات (۱۲)

دستتان درد نکند عالی بود من همه اطلاعات مورد نیاز برای خرید یک کالسکه را کسب کردم
پاسخ:
سلام ، از پیام شما متشکریم، از اینکه توانستیم برای شما مفید واقع شویم خوشحالیم.
دلتون خوش و تنتون سلامت
بی بی سنتر
عالی بود ممنون
سلام ممنونم من دنبال این کالسکه هایی هستم که به راحتی باز و بسته میشن برای مسافرت خیلی راحت هستن اگه میشه راهنمایی کنید
بسیار عالی و اموزنده دست مریزاد
ازاین کالسکه ورزشی ازکجا میشه پیداکرد ....به درد کودک 8 سال هم میخوره???کالسکه ای سراغ دارید که بشه برای کودکی که اختلال حرکتی داره استفاده کرد
سلام سمیه جان 
من یه کالسکه ورزشی دارم که از آمریکا برام آوردند نو هست میتونم بفروشم 
شماره تماسم 
09355282461
قشنگن
ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید.



سلام 
آیا میشه کالسکه دلیجان را برای کودک یک ماهه تنظیم کرد که فقط بخوابه
سلام و سپاس فراوان
بسیار کاربردی و سودمند بود.
بسیار عالی بود  من کالسکه ای می خوام دو قلو یه بچه 2 ساله دارم یه 7 ماهه کنار همی بهتره یا پشت سر همی ممنون از راهنمایتون
۱۶ آذر ۰۰ ، ۱۶:۱۸ ایبی نی نی

فروشندگان کالا و خدمات مربوطه و فروشندگان سیسمونی‌های کودک و نوجوان به راحتی می‌توانند در ایبی نی نی صاحب شعبه‌های آنلاین و اختصاصی شوند و به مجموعه مشتریان چند ده میلیونی ایبی نی نی دسترسی داشته باشند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی