بارداری ،زایمان ،نوزادی ،کودکی ،نوجوانی

اطلاعات و آموزشهای دوران بارداری تا پس از زایمان ، مراقبتهای نوزاد و کودک

بارداری ،زایمان ،نوزادی ،کودکی ،نوجوانی

اطلاعات و آموزشهای دوران بارداری تا پس از زایمان ، مراقبتهای نوزاد و کودک

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۹۵، ۲۱:۲۹ - مهسوو
    قشنگن

راهنمای خرید و استفاده از کالسکه بچه


یکی از زیباترین و به یادماندنی ترین خاطرات هر مادری ، ماجراهای خرید سیسمونی او برای نوزاد در راهش میباشد. گاهی اوقات این خاطره شیرین و به یاد ماندنی که معمولا پس از روشن شدن جنسیت نوزاد رقم میخورد ، در اثر عملکرد برخی اعضای غیر حرفه ای بازار تبدیل به یک تجربه تلخ و پر اصطکاک میشود. گاهی اوقات برخی فروشنده ها از سنگینی وزن مادر باردار و خستگی او در کنار عدم اطلاعات کافی مادر و همراهان ، سوء استفاده کرده و کالایی نا متناسب با نیاز واقعی مادر و یا با قیمتی بسیار بیشتر را به او تحمیل میکنند.

از این رو ما به شما توصیه میکنیم قبل از بیرون رفتن از خانه برای خرید سیسمونی ، در نهایت آرامش ،در منزل ،کاملا در مورد نیازهای خود و کودکتان مطالعه کنید و در واقع تصمیم به خرید را درمنزل خود اتخاذ کنید. تحت این شرایط میتوانید مطمئن باشید چیزی را که میخواهید و لازم دارید ،خواهید خرید ، نه آن چیزی را که فروشنده دوست دارد به شما بفروشد.

یکی از مهمترین و البته پر هزینه ترین اقلام سیسمونی ، ابزار حمل و نقل نوزاد و کودک است که از نوزادی تا کودکی به کار می آید. بیشتر مادران ،نوزاد خود را از بیمارستان با یک کریر خارج میکنند و گاهی تا 5 سالگی برای پاساژگردی از کالسکه خود استفاده میکنند.

در درجه نخست ، شما می خواهید که کودکتان در کالسکه اش در امان و راحت باشد. اما باید به خودتان هم فکر کنید. چون این شما هستید که آن را هل می دهید. لطفا در ادامه نکات را مد نظر قراردهید.

نوزادی تا حدود یک سالگی، اگر نوزادتان را زیاد با ماشین بیرون می برید یک کریر ( Carrier )سبک و قابل تبدیل به صندلی ماشین میتواند یک انتخاب مناسب باشد.

برخی از این کریر ها دارای پایه ثابتی هستند که توسط سیستم ایزوفیکس و یا کمربند معمولی به ماشین ثابت میشوند. این پایه های ثابت که در بازار به " بیس (Base) " معروف هستند ، به شما اجازه می دهد که کریر نوزاد را به راحتی در ماشین نصب کنید یا به راحتی از بیس جدا کنید.(به تصویر شماره یک و دو توجه کنید) به این صورت به نوزادتان این امکان را می دهید که چرتش را ادامه دهد و از خواب ناز بیدار نشود.


همانطور که از طریق پزشک به شما آموزش داده شده است ، مهمترین حالت برای رشد و تکامل نوزاد ، خواب اوست. بنابر این بسیار بجاست که به خواب و استراخت نوزادتان بیشترین اهمیت را بدهید . کریر ها بخاطر وزن سبکشان برای جابجاییهای کوتاه مثلا بین پارکینگ و سوپر مارکت، مطب پزشک ، آزمایشگاه یا حمل و نقل در اتوبوس یا قطارهای شهری، بصورت دستی و البته ایمن قابل استفاده هستند. سپس ،زمانی که پس از انجام کار به اتومبیل بر میگردید، به راحتی می توانید صندلی ماشین را روی بیس آن که معمولا روی صندلی عقب ماشین است  نصب کنید .

یک راه حل دیگر ، استفاده از سرویس های کالسکه یکپارچه ( Travel systems) است .

در این سرویس ها ، تمامی گزینه ها در یک سیستم مسافرتی هماهنگ قابل نصب هستندکه شامل ؛ یک کریر (صندلی ماشین)، بیس کریر (قابل نصب در ماشین) ، یک کالسکه ویژگی بارز سرویس های کالسکه یکپارچه اینستکه کریر روی بدنه کالسکه قفل میشود و بصورتی ایمن میتوان نوزاد را تا قبل از شش ماهگی براحتی با کالسکه جابجا کرد. از سوی دیگر هر زمان که لازم باشد کریر از بدنه کالسکه جدا شده و به بیس آن در ماشین قفل میشود. مجموعه این سرویس های کالسکه ، سنگین و البته جاگیر هستند. اما در هر حال وقتی کودکتان 6 ماهه می شود و می تواند بنشیند و حرکات سر و گردنش را کنترل کند، شما می توانید بجای استفاده از کریر ، به راحتی او را در یک کالسکه تک قرار دهید . سرویس های کالسکه یکپارچه گران تر است ، اما ارزش دارد چون کریر بزودی برای نوزاد کوچک میشود ، از سوی دیگر به تدریج با وزن گرفتن نوزاد ، حمل مجموعه کریر و نوزاد برای والدین بسیار دشوار میشود. در آن هنگام کالسکه می تواند وسیله حمل مناسبی برای کودک شما باشد . در حالیکه محدوده سنی برای استفاده از کالسکه وجود ندارد میتوانید تا وقتی که کودک شما در آن جا میشود و تحمل باقی ماندن در آنرا دارد، به راحتی از آن استفاده کنید .

یک گزینه دیگر استفاده از کالسکه های کمبو ( Combo ) است.

کالسکه های کمبو معمولا شامل یک چارچوب آلومینیومی استکه گزینه های دیگر مستقلا روی آن سوار میشود. این گزینه ها شامل نشیمنگاه معمول ، کریر ، سبد حمل میشود که هر یک معمولا باید مستقلا خریداری شوند و گاهی برای نصب بعضی از اجزا باید رابطهای (Adaptor ) مناسب نیز خریداری کرد. بنابر این وزن مجموعه کمبو بر اساس اینکه چه گزینه ای روی آن سوار باشد متفاوت است .

 

جابه جایی زیاد در کلانشهر ها یا زندگی آرام در حومه شهری؟

اگر شما مقیم شهر هستید پس طبیعتا به زیر گذرها، اتوبوس ها، متروها و تاکسی ها وابسته هستید، به یک کالسکه سبک اما محکم نیاز خواهید داشت که جمع و جور باشد و سریع بسته شود.

یک کالسکه عصایی سبک و یا یک کالسکه کمبو ، به خوبی بکار می آید. اما اگر به پیاده روی های طولانی برای ورزش و یا پاساژ گردی می روید، یک کالسکه محکم تر، شاید با چرخهای بزرگتر ممکن است هل دادنش راحت تر باشد. البته یک کالسکه بزرگتر متناسبا  سنگین تر است و بلندکردن و جا دادن آن در ماشین یا استفاده در حمل و نقل عمومی از آن دشوار تر است .

برخی از کالسکه های سنتی و "تمام سطوح" ( All-Terrain ) نسبت به یک کالسکه سبک سایباندار ساده ؛ انعطاف پذیری و قدرت جذب شوک بهتری دارند، مدل یا اسکلت سه چرخ دارند ، نشیمنگاه محفوظ تر و ایمن تری دارند. البته این موارد ، همه در مورد کالسکه های ورزشی ( Jogger ) صدق میکند اما دلیلی برای خریدن یک کالسکه ورزشی وجود ندارد مگر اینکه بخواهید با آن بدوید. اگر معمولا می خواهید در برف یا مسیرهای شنی یا چمنزار ها پیاده روی کنید ، یک مدل با چرخ های بزرگ، انتخاب خوبی است.

تحت آن شرایط، یک کاسکه با چرخ های پلاستیکی  معمول ، ممکن است هل دادنش بسیار دشوار و پر مخاطره باشد. اگر می خواهید بدوید، فقط از یک ورزشی با چرخ های جلوی بادی و ثابت یا قابل قفل کردن ، استفاده کنید.

اگر اتومبیل دارید، اطمینان یابید که کالسکه ای را انتخاب می کنید در داخل اتومبیل هم به راحتی قابل جادادن باشد . همچنین ،قبل از خرید ، حتما به این فکر کنید که یک کالسکه بسته شده یا ایستاده را در کجای منزلتان خواهید گذاشت؟ آیا فضایی برای آن دارید؟ آیا اجازه دارید آنرا در راهرو یا پاگرد قرار دهید ؟ اگر آن را در راهرو بگذارید، آنرا مسدود نخواهد کرد، آیا از لحاظ سرقت ایمن است ؟ یک کالسکه تا شده یا ایستاده در گوشه ای از منزل یا در کمد اغلب خطر چپه شدن روی یک کودک کنجکاو را دارد.


بعضی از والدین ممکن است با یک "سیستم حمل و نقل یکپارچه" شروع کنند و بعدها  زمانی که کودک کمی بزرگتر می شود، یک کالسکه عصایی سبک را برای جابه جایی های سریع ، مسافرتهای هوایی ، گردش در پاساژها اضافه کنند. اگر بچه دوم در همان زمان ها یعنی دوران نوزادی یا خردسالی کودک اول بیاید، باید به فکر یک کالسکه دوقلو بود که البته مدلهای مختلفی دارد. میتوان کودک بزرگتر را جلو و نوزاد را در عقب کالسکه دوقولو نشاند. اگر شما یکی از والدین به تنهایی با بچه ها هستید، توجه داشته باشید که چیزی بگیرید که سنگین نباشد چون اغلب ساک لوازم و کودک را با هم حمل می کنید. کالسکه ای که بتوانید با یک دست باز و بسته کنید، اغلب بسیار کاربردی و استفاده از آن بسیار راحت تر است اما اکثر کالسکه ها این ویژگی را ندارند. در هر صورت داشتن کالسکه ای که نشیمنگاه آن روی صندلی اتومبیل قرار گیرد ،مثل "سیستم حمل و نقل یکپارچه" ، یا هماهنگ با صندلی نوزاد در ماشین باشد، می تواند زندگی شما را ساده کند.

درمورد لوازم جانبی چطور؟

حتی اگر یک کالسکه سبک مدرن و زیبا بخرید، ممکن است هنوز احساس کنید نیاز به برخی لوازم جانبی مثل سایبان، پوشش ضد باران، تور برای جلوگیری از نور شدید آفتاب، پشه بند ، جای نوسیدنی والدین ، گیره آویز ساک لوازم و یا کیف مادر ، جای شیشه شیر ، سینی جلوی کودک و غیره دارید. دنیای لوازم جانبی بسیار گسترده است و هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ مبلغی ، سنگین هستند و البته قیمت نهایی کالسکه را بالا می برند. جای خوشحالی است اگر بتوانید با دادن کمی پول بیشتر ، بخشی اساسی از لوازم جانبی را به عنوان گزینه ای همراه با کالسکه خود، داشته باشید؛ مانند جای قراردادن شیشه شیر، دسته های میله ای قابل تنظیم و گیره ای برای تلفن همراه خود.

اگر بخاطر گزینه های زیادی که وجود دارند، گیج شده اید، می توانید همیشه با خرید یک چارچوب اصلی frame  و یک کریر قابل استفاده به عوان صندلی ماشین نوزاد، شروع کنید . سپس با فراقت بیشتری تصمیم بگیرید که چه چیزی برای اوقات بیرون از منزل شما بیشتر به کارتان میاید .

توصیه ها:

اگر از اتومبیل استفاده میکنید ، اطمینان یابید که جای کافی در صندوق عقبتان برای کالسکه ای که در نظر گرفته اید، وجود دارد .عوامل دیگری نیز هستند که باید مورد توجه قرار دهید:

کالسکه ای که انتخاب می کنید را دوست داشته باشید.

کالسکه ها از مهمترین و معروفترین خرید های سیسمونی هستند لذا اطمینان یابید که کالسکه مورد نظر را با دقت  انتخاب میکنید به عنوان مثال هنگام خرید با هل دادن و باز و بسته کردن مدل های مختلف در فروشگاه، آن را دقیقا لمس کنید و سپس تصمیم بگیرید. نهایتا اینکه هم شما باید کالسکه خود را دوست داشته باشید و در استفاده از آن در عمل راحت باشید و هم کودکتان تاحد ممکن در آن راحت است.

طیف گسترده ای از مدل ها

همانطور که در بازار و هم در فروشگاه های اینترنتی می بینید، طیف گسترده ای از قیمت های انواع کالسکه ها و برندها وجود دارد. اما چه چیزی باعث می شود که یک کالسکه 100 دلار و دیگری 1000 دلار قیمت داشته باشد ؟! چیزهای زیادی هستند که قیمت را بالا می برند اما بیاد داشته باشید: نباید پول زیادی بپردازید تا کالسکه خوبی گیرتان بیاید. مدل های خوب و کاربردی هستند که در طیف گسترده ای از قیمت ها قابل خرید هستند. 

کالسکه های گرانتر ممکن است از آلومینیوم بهتر و سبک تری ساخته شده باشند که باعث می شود حمل آنها به داخل و خارج اتومبیل و اتوبوس راحت تر باشد. این کالسکه ها اغلب پارچه هایی با طرح های رنگی و مدل های جذاب و دوست داشتنی تری دارند و گاهی تشک های اضافه و محافظ سر جانبی دارند. برخی مدل های موجود به شما این امکان را می دهند که دسته کالسکه را جابجا کنید تا جهت دید کودکتان نسبت به دنیای اطراف یا نسبت به خودتان قابل تنظیم باشد ، البته گاهی اوقات نیز این امکان نه از طریق جابجایی دسته بلکه از طریق جابجایی کل نشیمنگاه ممکن میشود . اما می توانید کالسکه های ارزان قیمت تری پیدا کنید که سبک هستند و ویژگی هایی دارند که قبلا تنها در مدل گران قیمت پیدا می شد. پس بخاطر داشته باشید، قیمت بالاتر همیشه به معنای کیفیت بالاتر نیست. گزارشات مشتریان نشان داده است که بعضی کالسکه ها با قیمت مناسب به خوبی یا حتی بهتر از مدل های گران قیمت عمل کرده اند. مدل های هر قیمتی می تواند به خوبی عمل کند اما کاستی هایی دارد: چارچوب هایی که از شکل و حالت می افتند. چرخهایی که به سرعت ساییده میشوند ، مکانیسم های قفل کننده ضعیف و هرز شونده ، کمربندهای ایمنی که شل می شوند یا سگکهای آنها می شکند.

در پایان، یک کالسکه ارزان قیمت تر ممکن است به خوبی به شما سرویس دهد. بستگی زیادی به این دارد که در کجا و چه میزان از آن استفاده می کنید برای رفت و آمدهای زیاد یا رفتن به هایپر مارکت، یک کالسکه سایبان دار ارزان قیمت (کمتر از 100 دلار) ممکن است تمام نیازهای شما و کودکتان را تا زمانی که کودکتان بتواند بنشیند را برآورده کند. البته اما اگر شما در تمام شرایط آب و هوایی ،زیاد بیرون می روید و کالسکه را برای بیش از 1 کودک می خواهید، باید بیشتر خرج کنید، کودکتان هم راحت تر خواهد بود. کالسکه های قدیمی با کیفیت از 100 دلار شروع می شوند.

آزمونهای ایمنی - نمایش واقعی و مجازی

بسیاری از شرکت های تولید کننده و فروشگاههای کالسکه، گالری های عکس، دموها و انیمیشنهایی بر روی وب سایت هایشان دارند. می توانید ویدیوهای والدینی را که کودکانشان را در کالسکه هل می دهند در حالی که قدم می زنند ببینید. بعضی وب سایت ها عکس کالسکه ها را در حالت های مختلف مانند بازشده، بسته شده در صندوق عقب اتومبیل ، روی صندلی ماشین را نشان می دهند. گاهی نیز کارخانه ها فیلم های آزمون ایمنی خود را روی وبسایت قرار میدهند . مهندسان ما دریافته اند که ویدیوهای راهنمای استفاده بر روی وب سایت تولید کننده می تواند مفیدتر از کتابچه های راهنمای کاربران است.

حتی اگر بخواهید به طور آنلاین خرید کنید، بهتر است کالسکه ها را شخصا در فروشگاهی که آنها را برای نمایش می گذارند، بررسی کنید. آیا شما با دسته و ارتفاع آن راحت هستید؟ آیا مکانیزم ترمز یا قفل آسان است؟ قابلیت مانور را بین مدل های مختلف مقایسه کنید، باز و بسته کردن کالسکه را امتحان کنید. توجه کنید تا کردن و حمل و نقل آن آسان باشد و ترمزهایش به راحتی کار کند. اطمینان یابید که وقتی کالسکه را هل می دهید، بطور طبیعی ایستاده باشید و هنگامی که راه می روید، پاهایتان به چرخ ها نخورد. اگر می خواهید که کالسکه را با همکار یا همسرتان شریکی استفاده کنید ، هر دوی شما باید آن را تست کنید.

اگر ممکن است مدل را به بیرون، به داخل اتومبیلتان ببرید تا اطمینان یابید زمانی که تا می شود، در صندوق عقب جا می گیرد در غیر اینصورت ابزار اندازه گیری با خود ببرید تا مطمین شوید . اغلب کالسکه را حرکت دهید، چارچوب باید محکم باشد نه شل.

به سن کودکتان توجه کنید

از آنجا که نمی توانند بنشینند، به کالسکه ای نیاز دارند که بتوانند در ماه های اولیه در عقب آن بخوابند از این رو نشیمنگاه کالسکه باید کاملا 180درجه تخت شود و یا کالسکه این قابلیت را داشته باشد که کریر روی آن نصب شود.  کودک تازه متولد شده یا نوزاد را در کالسکه قدیمی که کاملا نمی توان در آن دراز کشید مثل مدل سایبان دار قرار ندهید. صبر کنید تا زمانی که کودکتان بتواند بنشیند، معمولا در حدود 6 ماهگی. این مسئله مهمی است چون نوزادی که نمی تواند سر و گردنش را بالا نگهدارد، اگر نتواند دراز بکشد در خطر خفگی است، بدین معنی که سرش کج می افتد و جلوی نفس کشیدنش را می گیرد.

اگر کالسکه ای که می خرید همراه با سبد حمل "carrycot" نیست و یا سبد حمل روی آن نصب نمیشود ، بلکه در عوض کاملا تخت میشود ، اطمینان یابید که اطراف ان محصور است و وسیله نگهدارنده دارد. و در هنگام حرکت ور سربالایی و یا سرازیری ، نوزاد شما به بیرون کالسکه لیز نمیخورد . مهم نیست از کدام مدل کالسکه و یا صندلی ماشین استفاده می کنید، اطمینان یابید که در هر زمان کمربند کودکتان قرص و محکم است. این ساده ترین راه برای ایمن نگه داشتن کودکتان و حفظ او از آسیب هاست.

 

مجوز و تاییدیه آن را بررسی کنید

کارتن یا چارچوب کالسکه را جستجو کنید تا برچسب نشان استاندارد انجمن تولیدکنندگان جونایل (Juvenile) را بیابید (JPMA) . تا اواخر 2013 یا اوایل 2014 زمانی که استانداردهای کالسکه در اروپا و امریکا اجباری شد- داشتن برچسب (JPMA) ضریب اطمینانی بود برای اینکه محصول با حداقل استاندارد های بین المللیInternational ASTM (انجمن آمریکایی آزمایش و مواد) را دارا است. بعضی از آزمایشات کلیدی بخاطر سیستم حفاظتی کالسکه، ترمزها، بازکننده های پا، پایداری، مکانیزم های قفل کننده که تصادفا موجب بسته شدن کالسکه میشوند. نبود زوایا و یا لبه های تیز که می تواند کاربر یا کودک را زخمی یا اذیت کند. البته آزمایشات (JPMA) برنامه ای اختیاری است از این رو مدل هایی از شرکت های تایید نشده ممکن است باندازه مدل های تایید شده، ایمن باشند. بعلاوه از بررسی ها نشان میدهند تمام کالسکه هایی که گواهی JPMA را دارند الزاما با استانداردهای ASTM منطبق نیستد. هنوز هم از از نظر امنیت، بهتر است مدلهایی را که تایید شده اند را انتخاب کنید. وب سایت JPMA را برای یافتن برندهای کالسکه که JPMA آنها را تایید می کند، جستجو کنید.

سیاستهای خدمات پس از فروش و تعویض و مرجوعی را بررسی کنید

اکثر تولیدکنندگان کالسکه و خرده فروشان  خدمات پس از فروش ارائه می دهند که ضعف ساختاری و عملکردی کالسکه را پوشش میدهد. اما الزاما همه آنها مرجوعی کالسکه و یا تعویض رایگان را شامل نمیشوند.   اما اگر یک کالسکه خوب کار نکند ضرورتا آن را پس نمی گیرند . در صورت نیاز باید  خودتان کالسکه را به فروشگاه برگردانید تا کالسکه را به کارخانه برای تعمیر با هزینه خودتان ارسال کنند.

سوراخ شدگی چرخ کالسکه های گران قیمت ممکن است شامل گارانتی و تعویض رایگان نباشد و شما باید برای تعمیرات پول بپردازید یا یک تیوب جدید برای آن بخرید. اگر کالسکه شما تایرهای بادی دارد، اطمینان یابید که کالسکه با ابزار تعمیری (پمپ و وسیله وصله کردن یا تعویض تیوب لاستیک) که می توانید همیشه آن را در دسترس داشته باشید همراه است . بهترین شرایط برای شما برای خرید کالسکه از یک فروشگاه، کاتالوگ و وب سایت این است که به شما اجازه دهد در صورت عدم رضایت آن را برگردانید، بعضی کارخانه ها دارای گارانتی 30روزه همراه با پس دادن پول به مشتری هستند.

در صورت امکان از یک خرده فروشی با سیاست مرجوعی بلندمدت خرید کنید چون ممکن است ماهها قبل از وضع حمل بخواهید کالسکه خود را تهیه کنید . همچنین بسته بندی کالسکه را تا زمانی که اطمینان دارید از آن راضی هستید، نگهدارید.

 

مطلب ادامه دارد . درحال ویرایش و تکامل

نظرات (۴)

دوستای گلم میتونین بهخ سایت 1تا99 هم مراجعه کنید و شگفت زده شین.
www.1ta99.com
من برای سیسمونی دنبال کالسکه هستم که سبک راحت باشه و چون ماشین نداریم راحت جم و جور شه 
۰۷ مرداد ۹۷ ، ۰۱:۳۰ تشک لبه دار نوزاد
الان که دیگه برای سیسمونی کلی وسائل جدید اومده خیلی جالب شده
۱۶ آذر ۰۰ ، ۱۶:۰۲ ایبی نی نی

آگهی خرید و فروش انواع کالسکه مناسب کودک در سایت ایبی نی نی با قیمت بسیار مناسب.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی